Sešas neērtas darba situācijas un kā no tām izkļūt ar veselu ādu
Prakse.lv • 24.01.2025 • Other
Stresu, ko radījis priekšnieka aizrādījums, izgāz pār kolēģi
Teju katrs ir piedzīvojis situāciju, kad savas negatīvās emocijas, to pat negribot un, iespējams, arī neapzinoties, izgāžam pār līdzcilvēkiem. Profesionālajā vidē šādi gadījumi visbiežāk notiek, mūsos kūsājot emocijām, ko, piemēram, radījis aizrādījums par mūsu izdarītā darba kvalitāti.
Iztēlojies situāciju: darbā ieguldīts gan laiks, gan enerģija un, iespējams, arī krietna deva pacietības, taču vadība bez pamatotiem argumentiem to kritizē. Prātā pārcilājot notikušo, dodies pēc kafijas tases, bet biroja virtuvītē sastopies ar pļāpīgu kolēģi, kura izsaka tavām dotā brīža sajūtām ne pārāk piemērotu frāzi. Tava reakcija var būt dažāda, taču bieži vien, nonākot šādā situācijā, varam iziet no rāmjiem, izgāžot sarūgtinājumu pār pirmo cilvēku, kuram nav palaimējies gadīties mūsu ceļā.
Ja šāda situācija atgadījusies, piemērotākā rīcība būtu tūlītēja atvainošanās. Tiesa, pārlieku niansētās detaļās neminot savas emocionalitātes iemeslus. Kas zina, iespējams, satiktais kolēģis vai kolēģe ir biroja iekšējās baumu centrāles galvenais operators.
Tu risini svarīgu sarunu un…izplūsti asarās
Ja pašā nepiemērotākajā mirklī pār tevi virsroku ņem emocijas un nedēļām ilgi krātais aizvainojums, spriedze, nogurums un stress rezultējas negaidītās asarās, atvainojies un pamet telpu. Dodies uz kādu klusāku un nomaļāku vietu, kur vari pabūt viena. Ja nepieciešams, izraudies, taču centies iekšējo mieru atgūt vienatnē, nevis kratot sirdi uz pirmā pretimnākošā kolēģa pleca.
Kad izdevies atgūt savaldību, vari atgriezties pie cilvēka, ar kuru iepriekš runāji. Pamazām sarunu ievirzi tās iepriekšējā gultnē, protams, ja tavs komunikācijas partneris joprojām būs gatavs turpināt sarunu. Gadījumā, ja attopies, ka tava emocionalitāte šo personu ir aizbiedējusi, nekavējies ar viņu atkārtoti sazināties, lai konstruktīvi pabeigt iesākto apspriedi. Atceries – ikviens no mums ir cilvēks un reizēm mūsos bangojošās emocijas var arī neizdoties apturēt.
Tu nosūti nepareizo e-pasta vēstuli nepareizajam kolēģim
Anna, kuru nevari ieredzēt ne acu galā, šodien izteica īpašu nepatīkamu piezīmi, un tu par notikušo steidzies paziņot citai kolēģei, ar kuru regulāri ļaujies nelielām diskusijām par kolēģu savstarpējām attiecībām, neizvēloties pārlieku korektus epitetus? Ja nepareizajam cilvēkam ir nosūtīta nepareizā informācija, nodarītais kaitējums var būt visnotaļ liels (cerams, jūsu viedokļu krustugunīs nav nonācis kāds no vadības?), taču situāciju ir iespējams vērst par labu.
Vispirms iztēlojies sevi Annas vietā. Visticamāk, jutīsies nikna, aizvainota un pat sāpināta, un, nesaņemot pat elementāru atvainošanos, tavs aizkaitinājums tikai pieaugs. Lai to novērstu, atvainojies par notikušo, minot arī visnotaļ universālu attaisnojumu savai rīcībai: "Man bija nelāga diena un tās radīto īgnumu izgāzu pār tevi. Atvaino, man nevajadzēja tā darīt!"
Pēc notikušā jūsu un Annas attiecības, visticamāk, nekļūs par piemēru citiem kolēģiem, taču no situācijas būs izdevies izkļūt, saglabājot zināmu cieņu.
Tu saņem aizrādījumu no vadības par darba kvalitāti
Pat tad, ja jūti aizvainojumu un tevī kūsā vēlme burtiski vai kliegt par šo netaisnību, situāciju noteikti nav vēlams risināt ar bezjēdzīgu viedokļu sadursmi. Pamato savus uzskatus, mini argumentus, kas tavu rīcību attaisno, un beigu beigās pieklājīgi painteresējies par to, ko nepieciešams mainīt vai uzlabot, lai tevis darītais darbs atbilstu vajadzīgajiem kvalitātes kritērijiem.
Protams, šai gadījumā gan jāuzsver fakts, ka ne vienmēr sastopamies ar objektīvu kritiku. Nereti tā ir balstīta uz personīgām antipātijām, un šādā gadījumā ir vērts izvērtēt ne tikai sevis paveikto darbu kvalitāti, kā arī kopējo mikroklimatu darba vidē, bet arī pieaicināt trešo personu, kas sniegtu objektīvu vērtējumu.
Tu ļaujies pārmērīgām izklaidēm korporatīvā pasākumā
Viss ritēja gluži pieklājīgi, līdz no vakariņām restorānā nolēmāt pārcelties uz tuvējā bāra laimīgo stundu. Rezultātā pamosties ar sāpošu galvu un kliedzošu sirdsapziņu par to, kā aizvadītājā naktī priekšnieci karaokē centies pierunāt ar tevi kopā nodziedāt visus "Tu izvēlējies palikt" pantus. Ko iesākt? Ja izdzirdi sev adresētus pārmetumus vai ironiskas piezīmes, atgriežoties darbā, atvainojies par savu rīcību un godīgi pasaki, ka konkrētajā mirklī nejuti, cik aizrāvusies ar kokteiļu baudīšanu biji. Tāpat rūpējies, lai šādas situācijas vairāk neatkārtotos.
Atceries – arī korporatīvi pasākumi nozīmē to, ka nemitīgi tiec vērtēta, vadībai attiecīgos mirkļos prātā atsaucot, vai kādā no pirms trim gadiem notikušajām Ziemassvētku ballītēm spēji palikt uz trases un saglabāt vajadzīgo cieņu.
Par nodošanas termiņu atceries tad, kad priekšnieks atgādina
Ja priekšniecībai solīts kādu darbu pabeigt noteiktā laikā, taču piefiksē, ka to aizmirsts izdarīt, brīdī, kad vadības pirksti aizkaitināti bungo pa tavu rakstāmgaldu, neļaujies vēlmei samelot ar tik ierasto "Gandrīz pabeigts!". Redzot, ka par darba gaitu ir melots un konkrētā projekta nodošanai nepieciešams krietni ilgāk laiks, tavas akcijas priekšniecības acīs ievērojami kritīsies.
Tā vietā atklāti pasaki, ka par konkrēto pienākumu bija piemirsts, taču nu mainīsi savu darba kārtību, ja vajadzīgs, strādāsi ārpus darba laika un notikušo vērsīsi par labu, cik vien ātri iespējams. Atceries – godīgums atbruņo, gluži tāpat kā uzdrošināšanās reizēm paust savu nezināšanu vai vājumu. Savukārt mākslīgi radot par sevi visu varošu supercilvēku tēlu, ilgtermiņā būsim vien zaudētāji. Reiz taču gadīsies kļūdīties, jo nekļūdās vien tie, kuri neko nedara!
Avots: www.delfi.lv